Badania wątroby – co obejmują i kiedy warto je wykonać

Wątroba pełni w naszym organizmie wiele ważnych funkcji. Dlatego zaburzenia pracy tego organu mogą wpłynąć negatywnie na zdrowie, a nawet — stanowić zagrożenie dla życia. W dzisiejszym artykule omówimy alarmujące objawy, które powinny skłonić Cię do wykonania badań wątroby. Stanowią one absolutną podstawę w diagnostyce i profilaktyce chorób tego narządu.

Gdzie zlokalizowana jest wątroba

Żeby mieć pewność, że określone dolegliwości dotyczą wątroby, powinieneś wiedzieć, gdzie dokładnie znajduje się ten organ. Wątroba zlokalizowana jest pod przeponą, a dokładnie w prawym podżebrzu, ale część tego organu znajduje się także w lewym podżebrzu i górnym nadbrzuszu. Jest to największy gruczoł w naszym organizmie, a jej średnia waga wynosi ok. 2000 g u kobiet i 2200 g u mężczyzn (razem z krwią, która wypełnia organ).

Badania wątrobowe a rola wątroby

Właściwa praca wątroby ma wpływ na prawidłowe funkcjonowanie całego organizmu. Narząd ten odpowiada za:

• przekształcanie białek i cukrów w tłuszcze,
  • wytwarzanie i gromadzenie glukozy,
  • oczyszczanie organizmu z toksyn,
  • termoregulację,
  • gromadzenie witamin i minerałów (m. in. żelaza, witaminy A, C K, oraz witamin z grupy B),
  • przemianę hemu, czyli składnika hemoglobiny,
  • wytwarzanie żółci, która wspiera trawienie tłuszczów.

Badania watroby — kiedy warto je wykonać

Niepokojące objawy, które powinny skłonić Cię do wykonania badań wątroby to:

• ból po prawej stronie,
  • biegunka i wymioty,
  • skurcze mięśniowe,
  • ogólne osłabienie.
  • wzdęcia,
  • utrata wagi,
  • nieregularne miesiączki,
  • świąd lub wybroczyny,
  • krwotoki z nosa,
  • spadek libido,

Badania wątrobowe — od czego zacząć

Jakie badania na wątrobę wykonać najpierw? Na początku lekarz zaleca badanie wątrobowe z krwi (inaczej próby wątrobowe z krwi). Interpretacja wyników pozwala ocenić stan organu (w tym poziom enzymów wątrobowych), a także wykryć ewentualne uszkodzenie tego narządu. Jest to bardzo ważne, ponieważ, problemom z wątrobą nie towarzyszą dolegliwości bólowe. Są one odczuwalne dopiero, gdy wątroba jest powiększona i naciska na inne narządy. Jak często wykonywać badania na wątrobę? Próby wątrobowe z krwi warto wykonywać profilaktycznie minimum raz na trzy lata, a najlepiej — raz w roku.

Próby wątrobowe wyniki

Wyniki badania na wątrobę zawsze powinien zinterpretować lekarz. Dotyczy to enzymów oraz ich parametrów:

• ALT (aminotransferazy alaninowej)
  • ALP (fosfataza alkaliczna)
  • AST (aminotransferaza asparaginianowa)
  • BIL (bilirubina całkowita)
  • GGTP (gamma—glutamylotranspeptydaza)

Jakie badania na wątrobę warto jeszcze wykonać

Badanie na wątrobę z krwi nie jest jedynym, które warto wykonać. Minimum raz na dwa lata zalecamy wykonanie USG jamy brzusznej (w tym USG wątroby), a także HCV — badania pod kątem wirusowego zapalenia wątroby, dostępne zazwyczaj w rozszerzonych badaniach wątrobowych. Badaniem pomocnym w ocenie pracy wątroby jest także badanie Fibroscan, oceniające stopień zwłóknienia wątroby.

Badania na wątrobę — jak się do nich przygotować

Badanie wątroby z krwi nie różni się od klasycznej morfologii. Należy zatem przyjść na czczo, czyli nie jeść od ośmiu do dwunastu godzin przed badaniem. Dodatkowo, warto zrezygnować z kawy i herbaty, sięgając jedynie po wodę. Na kilka dni przed badaniem lepiej unikać ciężkostrawnych potraw oraz wszelkich używek (papierosów, alkoholu). Dzięki temu badanie będzie bardziej wiarygodne.

Badania wątroby — podsumowanie

Zastanawiasz się, jakie badania na wątrobę wykonać? Skonsultuj się z lekarzem, który przeprowadzi z Tobą szczegółowy wywiad i zleci odpowiednie badania. Dzięki nim, w porę wykryjesz takie choroby jak HCV, nowotwór, stłuczenie czy marskość wątroby.

Jaki specjalista od wątroby

Lekarzem, z którego usług należy skorzystać w sprawach związanych z chorobami płuc jest hepatolog, który specjalizuje się w diagnostyce i leczeniu chorób wątroby. Ponieważ hepatologia nie jest uznawana w Polsce za odrębną specjalizację, najczęściej schorzeniami wątroby zajmują się gastroenterolodzy i specjaliści chorób zakaźnych (przede wszystkim wirusowym zapaleniem wątroby). W OMNI Clinic przyjmują lekarze gastroenterolodzy z dużym doświadczeniem szpitalnym oraz ambulatoryjnym.

5/5 - (2 votes)