Strona główna » Aktualności » Czynniki ryzyka chorób serca. Postaw na profilaktykę i kontrole, by zminimalizować ryzyko

Aktualności

Choroby układu krążenia to najczęstszy powód zgonów w Polsce. Czy to oznacza, że każdy z nas prędzej lub później będzie się leczyć na choroby serca? Nie! Ogromną rolę w rozwoju dolegliwości ze strony serca, żył i tętnic ma profilaktyka, a dokładniej… jej brak. Niestety, wciąż u wielu pacjentów choroby kardiologiczne są skutkiem wieloletnich zaniedbań swojego organizmu. Dobra wiadomość jest taka, że możesz to zmienić. Dowiedz się, jakie są czynniki ryzyka chorób serca i wprowadź do swojego życia dobre nawyki!

czynniki ryzyka chorób serca

Jak zaczynają się problemy z sercem?

W większości przypadków – po cichu. Objawy chorób serca często nie dają o sobie znać przez wiele dni, tygodni, miesięcy, a nawet i lat. Sygnały, które wysyła Ci organizm, przypisujesz zmęczeniu lub gorszej kondycji. Pamiętaj, że duszności, gorsza tolerancja wysiłku fizycznego, omdlenia, zaburzenia rytmu serca wymagają konsultacji lekarskiej. Co więcej, diagnozując choroby serca, objawy mogą sugerować całkowicie inny rodzaj schorzenia. Na liście nietypowych dolegliwości mogących zwiastować problemy kardiologiczne są obrzęki, kłopoty z dziąsłami, ból ramienia, bladość skóry, drętwienie kończyn.

Co może prowadzić do chorób serca?

Geny, styl życia, stres. Główne czynniki ryzyka chorób serca to brak aktywności fizycznej, otyłość brzuszna, używki. Jeśli chodzi o relacje dieta a choroby serca, to z pewnością należy wspomnieć o zbyt dużej ilości spożywanej soli, cukru. Żywność wysokoprzetworzona i słodkie napoje to prosta droga do otyłości, cukrzycy, podwyższonego cholesterolu i w konsekwencji kłopotów z układem krążenia.

Jakie są choroby układu krążenia?

Najczęściej diagnozowane choroby serca to przede wszystkim choroba wieńcowa (choroba niedokrwienna serca), arytmie i niewydolność serca. Choroba niedokrwienna serca objawia się nawracającymi bólami w klatce piersiowej, kłopotami z oddychaniem i towarzyszącym ich często stanami lękowymi. Jest ona diagnozowana zwłaszcza u osób starszych, głównie mężczyzn. Czynniki ryzyka choroby niedokrwiennej serca to zła dieta, palenie papierosów, nadciśnienie tętnicze, otyłość brzuszna czy cukrzyca. Nie bez znaczenia jest także siedzący tryb życia oraz stres.

Wiele osób cierpi na zaburzenia rytmu serca, czyli arytmie. Serce bije nieregularnie, powodując uczucie kołatania w klatce piersiowej. Najczęściej diagnozowaną postacią arytmii jest migotanie przedsionków. Warto dodać, że nieleczone arytmie mogą prowadzić nawet do udaru mózgu. Diagnostyka arytmii często jest przypadkowa, w ramach badań kontrolnych pacjentów. Stąd tak ważna jest profilaktyka chorób serca – zarówno w gabinetach lekarskich, jak i w zaciszu domowym. Regularny pomiar ciśnienia tętniczego przy pomocy urządzenia wykrywającego arytmię może przeprowadzić każdy z nas.

Niewydolność serca jest z kolei wywołana uszkodzeniem mięśnia serca lub jego zastawek. W przypadku tej choroby serca objawy obejmują głównie duszności, suchy kaszel, osłabienie organizmu i szybkie męczenie się w trakcie aktywności fizycznej. Jakie są choroby serca, o których należy jeszcze wspomnieć? Mowa oczywiście o wadach serca (wrodzonych i nabytych), zawale serca, kłopotach z ciśnieniem tętniczym. Choroby kardiologiczne to także m.in. miażdżyca i zakrzepica żylna.

Z jakimi chorobami do kardiologa?

Kardiolog to lekarz zajmujący się profilaktyką, diagnostyką i leczeniem dolegliwości związanych z sercem, tętnicami i żyłami. Zgłoś się do niego, jeśli masz kłopoty z oddychaniem, tolerancją wysiłku, suchy kaszel, odczuwasz kołatanie w klatce piersiowej, masz żylaki, skurcze łydek czy obrzęki i mrowienia kończyn. Jeśli chodzi o choroby serca, objawy mogą obejmować także bóle i zawroty głowy.

Profilaktyka chorób serca

Znając czynniki chorób serca, łatwo domyślić się, w jaki sposób można zminimalizować ryzyko rozwoju chorób kardiologicznych. Przede wszystkim zadbaj o zdrowy styl życia. Ogranicz lub najlepiej zrezygnuj z używek. Postaw na dietę bogatą w warzywa, chudy drób, nabiał, produkty pełnoziarniste. Zamiast sięgać po napoje słodkie, gazowane, przygotuj sobie wodę mineralną z dodatkami, pij napary owocowe, ziołowe, soki warzywne. Profilaktyka chorób serca to także aktywność fizyczna. Wystarczy kilka razy w tygodniu pójść na dłuższy spacer, aby zauważyć różnicę w swoim samopoczuciu i kondycji, nie wspominając o pracy serca!

Jeśli nie chcesz, aby choroby serca Cię zaskoczyły, pamiętaj o badaniach kontrolnych. Morfologia, oznaczenia poziomu glukozy, lipidogram czy USG serca to szybkie, małoinwazyjne metody diagnostyczne. Wizyta u internisty lub kardiologa pomoże Ci w regularnej ocenie swojego stanu zdrowia i w razie wykrycia ewentualnych dolegliwości ze strony układu krążenia, pozwoli na szybkie wdrożenie leczenia. Jeśli szukasz doświadczonych lekarzy, którzy zatroszczą się o Twoje zdrowie, odwiedź nas w OMNI Clinic. W ramach naszej kliniki działa ceniona poradnia kardiologiczna we Wrocławiu – zapewniamy krótkie terminy oczekiwania na wizytę i dostęp do najnowszego sprzętu diagnostycznego. A może chcesz skonsultować swój ogólny stan zdrowia? Dobrym wyborem będzie nasza poradnia internistyczna we Wrocławiu.

5/5 - (1 vote)