Strona główna » Aktualności » Choroby jelita grubego – najczęstsze rodzaje, przyczyny i objawy. Jak się przed nimi chronić?

Aktualności

Czy wiesz, że jelita są określane mianem drugiego mózgu? Te dwa narządy wzajemnie na siebie oddziałują, co wpływa m.in. na Twój nastrój. Gdy jelita chorują, możesz odczuwać dolegliwości związane nie tylko z psychiką, ale i bólem kręgosłupa czy stawów. Choroby jelita grubego to efekt działania czynników genetycznych, środowiskowych i immunologicznych. Sprawdź, jak dbać o jelita i jakie są objawy problemów z jelitem grubym?

Gdy chorują jelita, choruje cały organizm

Bez względu na to, jakie są przyczyny chorób jelita grubego u pacjenta, wiele osób skarży się na ogólne osłabienie, zmęczenie, jak i bardzo często – pogorszenie stanu psychicznego. Stany lękowe i depresyjne często są diagnozowane m.in. u osób z nadwrażliwym jelitem. Problemy z przewodem pokarmowym mogą skutkować utratą wagi, anemią (w przypadku krwawienia z przewodu), pogorszeniem pracy układu immunologicznego czy nawet bólem stawów. Ciekawą zależnością jest tam pomiędzy bólem kręgosłupa a chorobami jelita grubego. Otóż napięcie jelit ma wpływ na przeponę. Przykurczona, obciąża odcinek lędźwiowy kręgosłupa i skutkuje bólami w jego okolicy. Napięcie jelit aktywuje także receptory bólowe. To z kolei prowadzi do przykurczu mięśni prostownika grzbietu i przeciążenia kręgosłupa, które objawami się bólem.

Jakie są oznaki chorych jelit?

Zaparcia, biegunka podróżnych, grypa żołądkowa. Wiele osób doświadcza sporadycznie drobnych problemów z przewodem pokarmowym. Warto jednak pamiętać o tym, aby nie bagatelizować żadnych sygnałów, które wysyła Ci organizm. Jakie są objawy problemów z jelitem grubym? Uporczywe gazy, wzdęcia i bóle brzucha czy zmiana rytmu wypróżnień mogą wskazywać na choroby jelita grubego. Do konsultacji lekarskiej i diagnostyki powinny Cię także skłonić takie objawy, jak m.in. krew/śluz w stolcu, problemy z nietrzymaniem stolca czy uczucie niepełnego wypróżniania.

Choroby jelita grubego przyczyny i objawy

Jakie mogą być choroby jelita grubego?

U wielu osób po 60. roku życia diagnozuje się uchyłki jelita grubego. To małe, kieszonkowate uwypuklenia. Ich powstanie ma związek z zaburzeniami mikrobioty jelitowej, wiekiem, złą dietą. Często nie dają o sobie znać i są diagnozowane w ramach kontrolnej kolonoskopii. Jeśli pojawiają się objawy choroby, obejmują one głównie ból brzucha, wzdęcia, biegunki/zaparcia.

Z kolei polipy jelita grubego to narośle po wewnętrznej stronie jelita. W przypadku tej choroby jelita grubego objawy obejmują głównie krew/śluz w stolcu, parcie na stolec i zmianę rytmu wypróżnień. Niektóre polipy są groźniejsze dla zdrowia i są traktowane jako przyczyny chorób jelita grubego o charakterze nowotworowym. Stąd tak ważne jest odpowiednie leczenie i w razie konieczności usunięcie polipów.

Rak jelita grubego to jeden z najczęściej występujących nowotworów złośliwych. W przypadku tej choroby jelita grubego przyczyny obejmują także geny, złą dietę czy brak aktywności fizycznej i stosowanie używek. Jakie są objawy choroby jelita grubego o podłożu nowotworowym? Krew w stolcu, uczucie niepełnego wypróżnienia, ołówkowate stolce, spadek masy ciała. U niektórych pacjentów jest to także wyczuwalny guz w jamie brzusznej.

Wymieniając najczęściej diagnozowane rodzaje chorób jelita grubego, nie sposób pominąć zespołu jelita drażliwego (IBS). Bóle brzucha, naprzemienne zaparcia i biegunki czy spadek nastroju może być w tym przypadku wywołany zaburzeniami flory bakteryjnej i stresem.

Z kolei wrzodziejące zapalenia jelita grubego i choroba Leśniowskiego-Crohna to rodzaje chorób jelita grubego, które są określane mianem nieswoistych chorób zapalnych jelit. W pierwszym przypadku stan zapalny i owrzodzenia błony śluzowej występują w odbytnicy lub w odbytnicy i okrężnicy. Stan zapalny w przebiegu choroby Leśniowskiego-Crohna może objąć każdy odcinek przewodu pokarmowego.

Diagnostyka jelita grubego – choroby, objawy a dieta i styl życia

Brak ruchu, otyłość, dieta oparta na wysokoprzetworzonej żywności, stres i używki to główne przyczyny chorób jelita grubego. Drobne dolegliwości mogą być związane z niewystarczającą ilością błonnika i odwodnieniem organizmu. Jeśli chcesz zadbać o swoje jelita (i tym samym zdrowie), postaw na dietę bogatą w warzywa. Pamiętaj o nawodnieniu. Proces trawienia usprawni picie ziół, na przykład herbaty z kopru włoskiego, jak i umiarkowana aktywność fizyczna. Wolno i dokładnie gryź pokarm. Wzbogać swoją dietę o produkty bazujące na „dobrych bakteriach”. Mowa o jogurtach, kiszonkach, kefirach. Nie bój się też badań kontrolnych. Umów się na wizytę w poradni gastroenterologicznej.

Jelito grube – choroby a diagnostyka

Objawy chorób jelita grubego niekiedy przypominają niegroźne zatrucie pokarmowe, stąd wiele osób bagatelizuje swoje dolegliwości. Z kolei niektóre rodzaje chorób jelita grubego dość długo nie dają o sobie znać. Gdy wreszcie się ujawnią, choroba zwykle jest już w bardziej zaawansowanym stadium. Dlatego tak ważna jest profilaktyka – w tym przypadku będzie to diagnostyka w postaci badania na krew utajoną w stolcu oraz kolonoskopia.

Kolonoskopia jest przeprowadzana przy użyciu giętkiego endoskopu, który wprowadza się przez odbyt. Dzięki badaniu możliwe jest m.in. sprawdzenie owrzodzenia, stanu zapalnego czy krwawienia z przewodu pokarmowego lub pobranie z niego wycinka do badania histopatologicznego. Jeśli interesuje Cię kolonoskopia we Wrocławiu, skorzystaj z naszej oferty diagnostyki w OMNI Clinic. Doświadczony personel zadba o to, aby badanie było bezbolesne i przebiegło w spokojnej, przyjaznej atmosferze.

Choroby jelita grubego, niestety, wciąż są dla wielu osób tematem tabu. Pamiętaj, że badania profilaktyczne pozwalają wykryć nawet drobne zmiany i zapobiec rozwojowi choroby. Nie zwlekaj i zadbaj o swoje zdrowie już dzisiaj!

5/5 - (1 vote)