Biopsja tarczycy

Informacje o badaniu

Biopsja tarczycy Wrocław

Biopsja tarczycy to zabieg polegający na pobraniu próbek tkanek tarczycy przez lekarza pod kontrolą USG, celem poddania ich dalszym oględzinom w badaniu mikroskopowym.

Przed wykonaniem biopsji

Przed wykonaniem zabiegu, pacjent wypełnia i podpisuje formularz świadomej zgody na badanie tarczycy za pomocą biopsji. Lekarz zapoznaje się z dostarczoną przez pacjenta dokumentacją medyczną oraz weryfikuje, czy badanie może być przeprowadzone.

Przebieg zabiegu biopsji tarczycy we Wrocławiu

Pobranie próbek odbywa się za pomocą bardzo cienkich igieł. Biopsja jest badaniem inwazyjnym, ponieważ dochodzi do przerwania ciągłości tkanek, jednak w trakcie nie stosuje się znieczulenia miejscowego, gdyż poziom bólu w trakcie zabiegu jest znacznie mniejszy niż przy standardowym pobieraniu krwi.  Badanie wykonuje specjalista chirurg, który z pomocą aparatu USG odnajduje niepokojącą zmianę w tarczycy i wkłuwając się igłą pobiera materiał do badania. Pobrany materiał zabezpieczany jest na specjalnych szkiełkach, utrwalany specjalnym preparatem oraz kodowany danymi pacjenta. Po zakończeniu biopsji pacjentowi zakładany jest niewielki opatrunek w miejsce wbicia igły.

Pozyskana próbka tkanki tarczycy zostaje utrwalona na szkiełkach mikroskopowych i przekazana do specjalistycznej pracowni histopatologicznej, gdzie specjaliści patomorfolodzy oceniają pobrany wycinek. Czas oczekiwania na wyniki badania biopsji tarczycy w naszym centrum wynosi od trzech do czterech tygodni. Pacjent informowany jest telefonicznie o możliwości odbioru swojego wyniku.

Przygotowanie do biopsji

Badanie biopsji tarczycy nie wymaga specjalnych przygotowań ze strony pacjenta. Pacjent powinien mieć ze sobą dokumentację medyczną (między innymi USG tarczycy) oraz poinformować lekarza prowadzącego o obecnie przyjmowanych lekach (przeciwwskazaniem do biopsji może być stosowanie leków przeciwzakrzepowych), a także o ewentualnych problemach z krzepnięciem krwi.

Przeciwwskazania do wykonania biopsji

Biopsja jest uważana za zabieg bezpieczny, choć jak w każdym badaniu występuje ryzyko powikłań. W miejscu wkłucia może pojawić się krwiak lub zasinienie. Możliwy jest też obrzęk lub ból szyi. Objawy te jednak nie są dolegliwe, szybko ustępują i nie stanowią żadnego zagrożenia dla zdrowia czy życia pacjenta. W przypadku nieustąpienia objawów wskazana jest konsultacja kontrolna.

Personel wykonujący badania
dr n. med Wiktor Pawłowski

Teleporady: nie

Dodatkowe informacje: wykonuje USG tarczycy, jamy brzusznej i USG tętnic szyjnych w trakcie konsultacji lekarskiej