Google Maps

Strona główna » Pozostałe usługi » PHmetria przełykowa z impedancją (24 godzinna)

PHmetria przełykowa z impedancją (24 godzinna)

Informacje o badaniu

24-godzinna pHmetria przełykowa z impedancją to badanie wykorzystywane w diagnostyce schorzeń górnego odcinka przewodu pokarmowego, które pozwala rozpoznać chorobę refluksową przełyku (zarówno przy refluksie kwaśnym, jak i niekwaśnym), zwłaszcza wówczas, gdy nie ma zmian zapalnych w przełyku w gastroskopii.

Dzięki badaniu można również ustalić rozpoznanie choroby refluksowej w przypadku objawów nietypowych, pozaprzełykowych, opisywanych najczęściej w konsultacji laryngologicznej (np. chrypka, kaszel, zapalenie krtani), ocenić skuteczność stosowanych leków przeciwrefluksowych, wykluczyć refluks przy objawach wcześniej sugerujących to schorzenie (wówczas można rozpoznać nadwrażliwość przełyku na kwas lub zgagę czynnościową), czy w przypadkach braku poprawy po dotychczasowym leczeniu (jako badanie uzupełniające) – ustalić wskazania do zabiegu operacyjnego.

Badanie jest niebolesne, wykonuje się je przy pomocy bardzo cienkiej (ok. 1 mm grubości) sondy, którą wprowadza się przez nos do przełyku po miejscowym znieczuleniu żelem.

Sonda jest pozostawiona w takiej pozycji przez 24 godziny. Pacjent otrzymuje również odpowiednie urządzenie rejestrujące oraz dzienniczek, w których zaznacza wykonywane czynności lub objawy np.: spożywanie posiłku, leżenie, zgagę, pieczenie, czkawkę, kaszel itd. Dzięki temu lekarz opisujący badanie może ocenić obiektywnie, czy występuje u pacjenta refluks, a jeśli tak, to jakiego jest rodzaju i nasilenia oraz czy objawy podawane przez pacjenta korelują z nasileniem tego refluksu. To zaś umożliwia podjęcie optymalnego dla danego pacjenta leczenia.

Pacjent przed badaniem powinien być na czczo (tzn. bez jedzenia i picia przez co najmniej 6 godzin), natomiast w czasie badania można normalnie spożywać posiłki i płyny pod warunkiem zapisania ich w dzienniczku obserwacji.

Przeważnie na 10-14 dni przed pHmetrią należy odstawić leki hamujące wydzielanie soku żołądkowego, takie jak inhibitory pompy protonowej (pantoprazol, omeprazol, esomeprazol itp. czy H2blokery (ranitydyna, famotydyna), jednak należy to indywidualnie ustalić z lekarzem – być może chce on wykonać badanie w celu oceny skuteczności leczenia – wtedy leków się nie odstawia.

Badanie opisywane jest do 14 dni od wykonania.

Personel wykonujący badania

Dodatkowe informacje: konsultuje pacjentów w poradni, opisuje testy wodorowe oraz wodorowo-metanowe w pracowni testów oddechowych oraz wykonuje badanie FibroScan

Konsultacja gastroenterologiczna

Konsultacja hepatologiczna

Test wodorowy

Test wodorowo-metanowy

Fibroscan

Wojciech Grzybek
26/01/2022
Bardzo potrzebna wizyta .Profesjonalna i solidna informacja. Jestem bardzo zadowolony i spokojniejszy o stan zdrowia..Dotyczy mojej wizyty u Pani doktor neurolog Helminiak.
Andrzej Uryga
26/01/2022
Pełen profesjonalizm. Przychodnia godna polecenia.
Olha Semenova
26/01/2022
Wielkie dzięki dla neurologa doktora Helminiaka postawił mnie na nogi, są jeszcze lekarze, którzy leczą ze zrozumieniem i pomocą👍