Strona główna » Pozostałe usługi » Osocze bogatopłytkowe PRP w leczeniu urazów i chorób układu ruchu - ortopedia i medycyna sportowa

4.6/5 - (96 votes)
Informacje o badaniu

Informacje o osoczu bogatopłytkowym

Osocze bogatopłytkowe (PRP) to preparat pozyskiwany z krwi własnej pacjenta, w którym stężenie płytek krwi jest kilkukrotnie większe niż w osoczu naturalnym. Osocze bogatopłytkowe znajduje obecnie zastosowanie nie tylko w ortopedii i leczeniu urazów, ale także w chirurgii plastycznej, medycynie sportowej i medycynie estetycznej.

Osocze bogatopłytkowe PRP — co warto wiedzieć?

Proces produkcji osocza bogatopłytkowego PRP polega na pobraniu krwi obwodowej od pacjenta i jej odwirowaniu skutkującym oddzieleniem się elementów morfotycznych krwi.

W wyniku odwirowania, uzyskuje się osocze, które może zawierać od 2 do 9 razy więcej płytek w jednostce objętości niż krew fizjologiczna.

Osocze bogatopłytkowe znajduje zastosowanie w leczeniu przewlekłych ran czy owrzodzeń. Osocze bogatopłytkowe może też zmniejszać ryzyko zakażeń uszkodzonych tkanek (stanowi ochronę przed niektórymi bakteriami) .

Osocze bogatopłytkowe wykorzystuje się przede wszystkim w ortopedii i medycynie sportowej, zwłaszcza w leczeniu chorych na przewlekłe zespoły bólowe związane z przeciążeniem ścięgien i stawów, tj.:

• zapalenie ścięgna Achillesa
• ostroga piętowa
• łokieć tenisisty
• kolano skoczka
• kolano biegacza
• urazy i rekonstrukcja chrząstki stawowej
• przeciążenia i uszkodzenia mięśni, ścięgien
• uszkodzenia ścięgien i mięśni
• naderwanie mięśni
• stany zapalne stawów
• zmiany zwyrodnieniowe
• bóle stawów spowodowane uszkodzeniem wewnątrzstawowym (kolanowe, biodrowe, ramienne, łokcie, nadgarstki i in.)
• urazy i rekonstrukcja więzadeł
• urazy i rekonstrukcja łąkotek
• oderwania przyczepu ścięgien

Osocze bogatopłytkowe PRP we Wrocławiu

W naszej klinice we Wrocławiu podanie osocza bogatopłytkowego przeprowadza doświadczony ortopeda, lek. Wojciech Sznajder, który na co dzień jest ordynatorem Oddziału Traumatologii Narządu Ruchu 4 Wojskowego Szpitala Klinicznego we Wrocławiu.

Doktor Sznajder posiada ogromne doświadczenie i materiał kliniczny po leczeniu osoczem bogatopłytkowym PRP u szerokiej rzeszy pacjentów uprawiających zawodowo różne dyscypliny sportu. Swoją pracę ze Sportowcami rozpoczął w Przychodni Śląska Wrocław w 1997 roku, a od 2000 roku jest lekarzem sekcji piłki nożnej WKS Śląsk Wrocław. Zdobył z Zespołem Śląska Mistrzostwo Polski, Wicemistrzostwo oraz brązowy medal. Współpracował przez kilka lat z reprezentacją olimpijską Zapaśników w stylu klasycznym.

Jest lekarzem Licencjonowanym Polskiego Związku Piłki Nożnej (PZPN). Bierze czynny udział w zjazdach o tematyce Medycyny Sportowej .

Zastosowanie osocza bogatoplytkowego ma na celu stymulację procesów naprawczych i wymuszenie w organizmie pacjenta procesu regeneracji chorych bądź uszkodzonych tkanek. Zastosowanie osocza jest alternatywą dla podania sterydów, które mogą hamować procesy naprawcze czy też osłabiać tkanki.

Przygotowanie do zabiegu podania osocza bogatopłytkowego

W przypadku podania osocza, wskazane jest wcześniejsze przygotowanie się pacjenta do zabiegu. Zwykle na 7-14 dni przed zabiegiem należy unikać przyjmowania niesteroidowych leków przeciwzapalnych, na 5 dni przed po konsultacji z lekarzem prowadzących wstrzymać przyjmowanie leków przeciwzakrzepowych. Na dwa dni przed nie można spożywać alkoholu, unikać papierosów oraz zaprzestać nadmiernego wysiłku fizycznego.

W dniu zabiegu, pacjent nie musi być na czczo.

O kwalifikacji do podania osocza bogatopłytkowego zawsze decyduje lekarz specjalista na podstawie wywiadu z pacjentem oraz badania lekarskiego. Na etapie rejestracji warto zwrócić uwagę, że przeciwskazaniami do terapii osoczem bogatopłytkowym są m.in.:
• ciąża i okres karmienia piersią,
• choroby nowotworowe,
• zakażenia wirusowe (HCV, HBS, HIV),
• choroby krwi (np. trombocytopenia),
• sepsa (posocznica),
• zespoły dysfunkcyjne płytek krwi,
• niestabilność hemodynamiczna,
• hipofibrynogenemia.

Podanie osocza bogatopłytkowego

Podanie osocza bogatopłytkowego jest bezpieczne dla pacjenta, ponieważ preparat otrzymywany jest z własnej krwi pacjenta. Zabieg wykonywany jest przez lekarza ortopedę pod kontrolą USG. Pozwala to dokładnie trafić w miejsce bólu, zmniejsza ryzyko powikłań, skraca czas powrotu do zdrowia. Zabieg trwa ok 30 minut.

Zalecenia po podaniu osocza bogatopłytkowego

Po zabiegu należy przestrzegać zaleceń lekarza, wśród których zwykle są m.in. oszczędzanie kończyny oraz unikanie przeciążeń przez ok 2 tygodnie od zabiegu (może być wymagane unieruchomienie ostrzykniętego miejsca przez okres kilku dni). Przez kilka dni po zabiegu mogą występować miejscowe dolegliwości bólowe – w celu ich złagodzenia można stosować preparaty zawierające paracetamol. Należy bezwzględnie unikać stosowania niesteroidowych leków przeciwzapalnych (NLPZ).

Rehabilitację należy rozpocząć w zależności od wskazań lekarza. Po ok 3-4 tygodniach wskazana jest konsultacja kontrolna.

O konieczności i ilości powtórzeń zabiegu decyduje lekarz ortopeda na podstawie efektów leczenia, zazwyczaj jest to 1 do 3 zabiegów (zwykle większą ilość zabiegów wykonuje się w przypadku schorzeń przewlekłych o nasilonych objawach). Większość pacjentów uzyskuje znaczną poprawę stanu zdrowia już po pierwszym podaniu osocza w okresie 4-6 tygodniu od zabiegu.

Osocze bogatopłytkowe PRP we Wrocławiu — cennik

W OMNI Clinic we Wrocławiu oferujemy kompleksowe leczenie urazów układu ruchu.
Interesuje Cię diagnostyka i leczenie osoczem bogatopłytkowym we Wrocławiu? Umów się na wizytę kwalifikacyjną lub od razu na zabieg do lek. Wojciecha Sznajdera – specjalisty ortopedii i traumatologii narządu ruchu.

Wizyta kwalifikacyjna – 230 zł (konsultacja z USG) – wizyty kwalifikacyjne przeprowadzane są w czwartki
Podanie osocza bogatopłytkowego – 820-870 zł – zabieg wykonywany jest w środy (nie jest wymagana wcześniejsza wizyta kwalifikacyjna).

Personel wykonujący badania

lek. Wojciech Sznajder

Dodatkowe informacje: wykonuje USG ortopedyczne w trakcie wizyty

Konsultacja ortopedyczna