Rak piersi – profilaktyka, czyli jak wcześnie wykryć chorobę?

Dlaczego rak piersi to wciąż jeden z najczęściej diagnozowanych u kobiet nowotworów złośliwych? Lęk przed chorobą powoduje, że wiele pacjentek odkłada badania przesiewowe na później. To błąd, który może je kosztować utratę zdrowia, a nawet i życia. Budowanie świadomości prozdrowotnej jest tutaj kluczowe. Profilaktyka raka piersi pozwala na wczesne wykrycie choroby i zwiększa szanse na całkowite wyleczenie pacjentki.

Rak piersi – objawy i sygnały alarmowe

Rak piersi to choroba, która zwykle rozwija się powoli i po cichu. W wielu przypadkach diagnoza pojawia się zbyt późno, choć można by było tego uniknąć. Pierwsze objawy raka piersi, które zauważają u siebie pacjentki, to zwykle guz, bolesność piersi czy wyciek płynu z brodawki sutkowej. Warto jednak pamiętać, że rak piersi objawy daje zwykle wcześniej, tylko łatwo je zignorować lub przypisać innej dolegliwości.

Jak rozpoznać pierwsze objawy raka? Z pomocą przychodzi samobadanie piersi i baczna obserwacja swojego ciała. Regularna kontrola wielkości piersi (pojawienie się asymetrii), wyglądu skóry (tutaj niepokojące są zaczerwieniania, owrzodzenia, efekt tzw. pomarańczowej skórki) czy brodawki (rozmiar, kolor, wyciek płynu, wciągnięcie brodawki). Wskazaniem do konsultacji lekarskiej są także kłucia w piersi, uczucie ciągnięcia, napięcia skóry. Jak wygląda pierś z rakiem? U niektórych pacjentek widoczne zgrubienia to pierwsze zauważalne objawy raka. Jak wyglądają guzy na piersiach? Mogą być twarde, niebolesne, wyczuwalne podczas dotyku. U innych guz będzie jednak niewidoczny, ale inne objawy, jak na przykład napięta skóra i obrzęk piersi skłonią pacjentkę do kontaktu z lekarzem.

Objawy, jakie daje choroba, a także wiedza na temat ewentualnego leczenia wciąż jest dla wielu tematem tabu, czymś wstydliwym. Jednak mówienie o chorobie pozwala dotrzeć do większej grupy kobiet i tym samym przekonać je, że profilaktyka raka piersi może uratować im życie.

Rak piersi - Wczesne wykrywanie i profilaktyka raka piersi

Jak sprawdzić, czy mam raka piersi?

Najlepsza profilaktyka raka piersi to połączenie regularnych badań przesiewowych oraz samobadania piersi. Stań przed lustrem i skontroluj wygląd swoich piersi. Czy zmienił się ich rozmiar, kolor skóry? Obserwację piersi przeprowadź w kilku pozycjach – z uniesionymi i opuszczonymi ramionami, jak i z rękami opartymi na biodrach. Następnie ściśnij brodawki i sprawdź, czy nie wydobywa się z nich płyn. Czas na badanie palpacyjne. Takie domowe badania profilaktyczne raka piersi przeprowadza się w pozycji stojącej lub leżącej, sprawdzając milimetr po milimetrze doły pachowe oraz piersi. Stosując delikatny ucisk, zataczaj trzema palcami (wskazującym, środkowym i serdecznym) kółka na piersi – od największego do najmniejszego, w kierunku brodawki. Stosuj także ruchy góra-dół. Węzły chłonne w dole pachowym sprawdzaj w kierunku od zewnątrz do środka, wykonując ruchy góra-dół oraz lewo-prawo.

Diagnostyka raka piersi obejmuje także badania kontrolne: USG piersi oraz mammografię. Pierwsze z badań jest zalecane głównie młodszym pacjentkom. Wykonuje się raz na dwa lata, w przypadku kobiet po 30. roku życia – co roku. Mammografia jest badaniem polecanym paniom po 40. urodzinach. Wykonuje się je raz na dwa lata, po skończeniu 50. roku życia – co roku. Skąd to rozróżnienie?

Czy badanie USG wykryje raka piersi?

Biorąc pod uwagę zmiany, jakie powoduje rak piersi, USG będzie dokładniejszym badaniem w przypadku piersi o gęstej, gruczołowej strukturze. Jest ona typowa dla młodszych kobiet. Z wiekiem tkanki gruczołowej jest mniej, a więcej tkanki tłuszczowej. Taka budowa piersi to z kolei dobra „baza” dla mammografii. Warto jednak podkreślić, że wykonuje się ją także jako profilaktyczne badanie raka piersi u kobiet będących w grupie ryzyka, czy w ramach rozszerzenia diagnostyki USG, jeśli w badaniu wykryto niepokojące zmiany.

Rak piersi – czy każda zmiana jest złośliwa?

Nie. Badanie piersi może wykryć także łagodne zmiany, jak m.in. torbiele, tłuszczaki, włókniaki. Nie każdy nowotwór jest rakiem, mimo lęku przed diagnozą należy zrobić wszystko, aby zadbać o swoje zdrowie i życie. W przypadku diagnozy: rak piersi, rodzaje i stadium choroby są kluczem do opracowania metody leczenia pacjenta. Jest jeszcze jeden termin, z którym, niestety, bywa powiązany rak piersi. Przerzuty. Zaawansowane stadium choroby i rozsianie komórek nowotworowych po organizmie znacznie obniża skuteczność leczenia i, niestety, skraca długość życia pacjentów. Dlatego tak ważne jest, aby wykryć chorobę jak najwcześniej. W OMNI Clinic działa nowoczesna poradnia onkologiczna we Wrocławiu. Zapraszamy na konsultacje wszystkie pacjentki (i pacjentów), którzy chcą zadbać o profilaktykę raka piersi lub rozpoczynają leczenie onkologiczne. Nasz doświadczony zespół zapewnia indywidualne podejście do pacjentów oraz przyjazną, kameralną atmosferę w trakcie badań i leczenia. Zapraszamy do wybrania terminu wizyty.

Bibliografia:

• Dyzmann-Sroka, Agnieszka, et al. ABC raka piersi. Wielkopolskie Centrum Onkologii, 2010.
  • Tkaczuk-Włach J., Sobstyl M., Jakiel G., Rak piersi – znaczenie profilaktyki pierwotnej i wtórnej [w:] Menopause Review/Przegląd Menopauzalny 2012;11(4):343-347.
  • dr n. med. Wojciech Wysocki, Rak piersi, mp.pl, data dost. 10.02.2023 r.
5/5 - (1 vote)